Obchody 79. rocznicy 鄉ierci Marsza趾a J霩efa Pi連udskiego - Rzeszw

-kazanie Ks. Pra豉ta W. Jagustyna

14 maja 2014


14 maja 2014 –79 rocznica 鄉ierci Marsza趾a

W czasie Mszy 鈍i皻ej w rocznic 鄉ierci Marsza趾a Pi連udskiego okoliczno軼iowe kazanie

wyg這si Ksi康z pra豉t W豉dys豉w Jagustyn proboszcz Parafii 安. Krzy瘸 w Rzeszowie.

Kaznodzieja rozpocz掖 rozwa瘸nie fragmentów Liturgii S這wa ze 鈍i皻a 鈍i皻ego Macieja Aposto豉,

które w tym dniu przypada w kalendarzu liturgicznym Ko軼io豉. Responsorium Psalmu „W鈔ód

ksi捫徠 ludu Pan Bóg go posadzi” mo瞠 pos逝篡 do refleksji nad 篡ciem i dzie貫m Marsza趾a Józefa

Pi連udskiego. Równie nauka Chrystusa: „ Nikt nie ma wi瘯szej mi這軼i od tej, gdy kto 篡cie

swoje oddaje za przyjació swoich” staje si pomoc do refleksji nad sensem s逝瘺y dla

Ojczyzny i po鈍i璚eniem 篡cia dla niej jakie dostrzegamy na przyk豉dzie ofiary bohatera

narodowego.

Kazanie oparte by這 na fragmentach wypowiedzi kilku wa積ych w dziejach Ojczyzny osób.

Oto fragmenty tego kazania:

W dniach 瘸這by narodowej po 鄉ierci Marsza趾a 12 maja 1935 r. Prymas Polski kardyna

August Hlond z這篡 o鈍iadczenie, odczytywane we wszystkich ko軼io豉ch Rzeczypospolitej:

„W przysz陰 sobot nast徙i z這瞠nie w Grobach Królewskich na Wawelu zw這k Marsza趾a

Pi連udskiego, który poza wielu innymi zas逝gami zapisa si w dziejach wskrzeszonej Polski

jako pogromca zbrojnego bolszewizmu, co chcia podbi Polsk i wcieli j we

wszech鈍iatow Republik Sowieck. (...) Zwyci瘰twami dni 15 i 16 sierpnia 1920 roku stan掖

Marsza貫k Pi連udski w szeregu dziejowych obro鎍ów wiary. Pod jego dowództwem zwyci瘰ki

czyn bohaterskiej armii polskiej, zwany „Cudem nad Wis陰” osi庵n掖 znaczenie Lepanta i

Wiednia (zwyci瘰twa nad Turkami w roku 1571 i 1683). Za to nale篡 si Józefowi Pi連udskiemu

wieczna wdzi璚zno嗆 nie tylko obywateli polskich, lecz ca貫go chrze軼ija雟twa”.

Wa積e dla nas wszystkich jest równie 鈍iadectwo, które wypowiedzia Wielki Polak, Papie

Jan Pawe II.

„Je郵i Pan Bóg mi pozwoli by jeszcze kiedy na Wawelu, to pójd do grobów królewskich i

pójd te do grobu Marsza趾a. Wtedy przyszed貫m na 鈍iat, kiedy szli na Warszaw

bolszewicy, kiedy dokona si "Cud nad Wis陰", a jego narz璠ziem, narz璠ziem tego Cudu nad

Wis陰 w znaczeniu militarnym by niew徠pliwie Marsza貫k Pi連udski i ca豉 Polska armia. Raduj

si, i w suwerennej Polsce na nowo nabieraj blasku i w豉軼iwego znaczenia patriotyczne

idee, zwi您ane z obron Ojczyzny, z Marsza趾iem Józefem Pi連udskim. Nie mo瞠 kocha Polski,

kto nie zna Jej historii, kto nie szanuje sacrum – jakim jest pami耩 narodu”.

I sta這 si faktem. W czasie kolejnej pielgrzymki do Ojczyzny Jan Pawe II stan掖 przy trumnie

Marsza趾a w kryptach na Wawelu i wyzna: „Nie mog貫m nie by przy grobie Marsza趾a”.

Prymas Tysi帷lecia Stefan Wyszy雟ki wielokrotnie w swym nauczaniu o dziejach Ojczyzny

przypomina: „Kto chce wiele dobrego uczyni dla swojej Ojczyzny, nie mo瞠 sob zas豉nia

Boga, ale musi wspó責zia豉 z Bogiem, Ojcem Narodów”. Dzi nie mamy w徠pliwo軼i, 瞠

twórca Polski Niepodleg貫j by narz璠ziem w R瘯u Pana i Króla ludów i narodów.

Jak Ko軼ió uczestniczy w odzyskaniu Niepodleg這軼i Ojczyzny 鈍iadczy postawa

Nuncjusza Apostolskiego z tamtych lat.

Papie Pius XI, Kardyna Achille Ratti by nie tylko pierwszym ambasadorem i nuncjuszem

Watykanu w Niepodleg貫j Polsce po 11 listopada 1918 r., przyja幡i si z Pi連udskim. By

jedynym zagranicznym dyplomat, który w dniach kl瘰ki i trwogi w sierpniu 1920 r. nie opu軼i

Warszawy! Co wi璚ej, uda si pod Radzymin jeszcze w trakcie Bitwy Warszawskiej. By to gest

symboliczny wielkiego znaczenia dla walcz帷ych Polaków. Pó幡iej od roku 1922 równie jako

papie Pius XI Achille Ratti docenia historyczne znaczenie rozbicia komunistycznych

barbarzy鎍ów i nawi您ywa wielokrotnie do okre郵enia „Polski jako przedmurza Europy i

cywilizacji chrze軼ija雟kiej”. Wspiera Polsk i Polaków przez ca造 okres swego pontyfikatu. By

鈍iadkiem, jak rozmodlona by豉 Polska w 1920 r. Bra udzia w tych modlitwach, widzia, jak

穎軟ierze i Wódz Naczelny odwo造wali si do Matki Boskiej. To m.in. Nuncjusz Ratti promowa

w ko軼iele powszechnym posta bohaterskiego ksi璠za Ignacego Skorupki. To w豉郾ie

Nuncjusz pó幡iejszy papie Pius XI – pisa: „Pami皻am, gdy byli鄉y razem u Marsza趾a

Pi連udskiego w Wilnie, by貫m 鈍iadkiem, jak gor帷o modli si Marsza貫k Pi連udski w Ostrej

Bramie przed Obrazem Matki Boskiej. Da mi do po鈍i璚enia dwa obrazy Matki Bo瞠j, a瞠by

pó幡iej powiesi je nad ó磬ami najdro窺zych istot, swoich córeczek”.

Znamienne 鈍iadectwo o Marsza趾u zostawi 安i皻y Maksymilian Kolbe. Pisa on, 瞠 kiedy

Pi連udski otrzyma obraz Matki Bo瞠j Ostrobramskiej, powiedzia: „Matka Naj鈍i皻sza wzi窸a

na siebie jakby ministerium dobroci, bo kiedy cz這wiek chocia瘺y tylko patrzy na ten obraz, to

staje si lepszym”. Ojciec Kolbe doda od siebie: Bogarodzica towarzyszy豉 mu w bojowym

marszu ku Polsce Niepodleg貫j. Józef Pi連udski mi這嗆 ku Matce Niebieskiej wyssa z piersi swej

ziemskiej matki, któr bardzo mi這wa. Od swojej matki nauczy si te kocha wspóln

wszystkich ludzi Matk i ukocha J, w postaci Ostrobramskiej Maryi Panny. I ta mi這嗆

towarzyszy豉 mu przez ca貫 篡cie.

Teraz mo瞠 豉twiej tak瞠 zrozumiemy, dlaczego Matka Bo瘸 da豉 mu z豉ma hordy

bolszewickie w dzie swego Wniebowzi璚ia. Pi連udski dwukrotnie szed na kolanach do Matki

Boskiej Ostrobramskiej w Wilnie. Pierwszy raz jako 9-letni ch這piec Ziuk razem ze swoj matk

w dniu komunii 鈍i皻ej. Drugi raz jako marsza貫k wspólnie z nuncjuszem arcybiskupem Achille

Rattim – pó幡iejszym papie瞠m Piusem XI. Srebrny medalik z Matk Bosk Ostrobramsk mia

ze sob przez ca貫 篡cie. Mia go na Syberii, w wi瞛ieniach rosyjskich i niemieckich, mia go 15

sierpnia 1920 r. Z tym medalikiem zosta pochowany na Wawelu. Pod wizerunkiem Tej, do

której modli si przez ca貫 swe 篡cie.

Warto te rozwa篡 nauczanie pasterskie jakie skierowa Biskup Kazimierz Ryczan do

uczestników nabo瞠雟twa w katedrze w Kielcach z okazji 10-lecia Liceum im. Józefa

Pi連udskiego. „Pi連udski naby wra磧iwo軼i serca w domu prowadzonym przez ojca –komisarza

Rz康u Narodowego w czasie Powstania Styczniowego oraz przez matk Mari z Bilewiczów,

która wpoi豉 synowi m康ry patriotyzm oraz umiej皻no嗆 rozró積iania spraw wa積ych od

nieistotnych, bzdurnych. W domu zrozumia, czym jest rusyfikacja i na czym polega

patriotyzm. Na wieszczach narodowych nauczy si Ojczyzny. Wiedzia, 瞠 Ojczyzna to j瞛yk,

to ca豉 historia, to ziemia urodzajna i trudna, to ch這pi i ziemianie, to ko軼ió stoj帷y w parafii i

lud modl帷y si.
Ojczyzna to pami耩 i cmentarze tak瞠. By zes豉鎍em na Sybir. By wi篥niem niemieckim w

Magdeburgu. Stan掖 na czele Legionów i wyzwoli Polsk spod zaborów. Stawi czo豉

Moskalom pod Warszaw i dowodzi bitw, od której zale瘸 los Europy.

Co z tego mia ten polityczny szaleniec? Mia mi這嗆 do narodu, mia powa瘸nie w wojsku,

mia respekt u zagranicznych polityków. W sercu nosi Polsk i kilka kochanych osób…

Przyniós przed Pana Boga mi這嗆 do Ojczyzny, osoby, które kocha, smutek po zabitych w

zamachu zbrojnego, namaszczenie olejami 鈍i皻ymi.

My dzisiaj przynosimy przed Pana Boga modlitwy o jego zbawienie, o miejsce w domu Boga

Ojca, bo wyniszczy swe fizyczne si造 na budowanie ojczystego domu…”

Zwi璚zeniem tych rozwa瘸 s s這wa samego Józefa Pi連udskiego wypowiedziane 11.I

1920 r.:

„Jestem 穎軟ierzem. Kocham 穎軟ierk i by貫m tym, któremu los pozwoli w wielkiej wojnie

鈍iatowej, gdy wielkie, olbrzymie pa雟twa rzuci造 na kart miliony ludzi, miliardy pieni璠zy,

ca造 przepych nowoczesnej techniki, któremu los da szcz窷cie, 瞠m nie mia w imieniu Polski

zgin望 w tym t逝mie, 瞠m wzniós ubogi, male鎥i domek 穎軟ierza polskiego i nad nim

postawi i wywiesi sztandar polski”.

„Podczas kryzysów – powtarzam – strze盧ie si agentur. Id嬈ie swoj drog, s逝膨c jedynie

Polsce, mi逝j帷 tylko Polsk i nienawidz帷 tych, co s逝膨 obcym”.

Naczelnik Odrodzonego Pa雟twa Polskiego jest autorem s造nnego powiedzenia: „Ten, kto nie

szanuje i nie ceni swej przesz這軼i, nie jest godzien szacunku tera幡iejszo軼i ani nie ma prawa

do przysz這軼i”.

Marsza趾a Pi連udskiego cechowa這 twarde wyczucie 篡cia, moc oraz hardo嗆 charakteru, a

przy tym g喚boka kultura umys這wa, bez obci捫e niewoli. 砰 dla wolno軼i – wolno軼i

鈍iadomej, uto窺amianej z pierwotn potrzeb ducha, w jego prymacie wobec otaczaj帷ego

鈍iata i rozumianej w kategoriach sumienia, walki dobra ze z貫m i moralnej odpowiedzialno軼i

Spadkobiercy spu軼izny Wielkiego Marsza趾a i chwalebnej II Rzeczypospolitej!

Prawda i pami耩 – to klucz do naszej historycznej m康ro軼i.

Bo nawet je郵i my zamilkniemy, kamienie wo豉 b璠. I wo豉j! – Naród bowiem ma prawo do

pami璚i. Bo pami耩 – to mi這嗆!

Wo豉jmy modlitw poety:

Bo瞠!
Przygarnij w sercu lud skarla造,
Pomó nam 篡, jak oni 篡li,
By godnie rz康zi w ich Ojczy幡ie,
By鄉y ich nie zapomnieli….

DOW笈ZTWO II PΑ.-WSCHOD. OKR癿U Z.S. "STRZELEC" --- RZESZ紟